Znajdź inwestycje/dewelopera w całej Polsce

Odbiór lokalu od developera

Odbiór lokalu od developera

Fot.http://www.freedigitalphotos.net

Termin przekazania mieszkania nabywcy jest niezwykle istotnym elementem każdej umowy dotyczącej nieruchomości.

Fakt odbioru mieszkania potwierdza de facto wywiązanie się dewelopera z obowiązków określonych umową o wybudowanie lokalu mieszkalnego, ponadto od faktycznego przekazania lokalu (potwierdzonego stosownym protokołem) rozpoczynają zazwyczaj bieg terminy rękojmi za wady budowlane i ewentualnych gwarancji.

Odbiór lokalu oznacza także, że od jego dokonania opłaty eksploatacyjne obciążać będą nabywcę nieruchomości (chyba, że umowa z deweloperem wyraźnie stanowi inaczej).

Usterki w nowym mieszkaniu – na co zwrócić szczególną uwagę



Standard robót budowlanych oraz wykończenia lokali oddawanych przez deweloperów ulega poprawie na przestrzeni kilku ostatnich lat. Nie zawsze oznacza to jednak, że odbiór mieszania zakupionego na rynku pierwotnym zawsze odbędzie się bezusterkowo.

Do najpowszechniejszych usterek należą przede wszystkim:

- różnice w metrażu pomieszczeń w stosunku do zapisów w umowie z deweloperem,
- usterki stolarki okiennej i drzwiowej (inny rodzaj materiałów lub modeli drzwi i okien niż opisane w umowie z deweloperem, uszkodzenia mechaniczne jak zadrapania i rysy, złe spasowanie, trudne do usunięcia zabrudzenia),
- usterki dotyczące robót tynkowych oraz posadzkarskich (inny rodzaj tynków niż opisane w umowie z deweloperem, miejscowe uszkodzenia lub inna faktura tynku, brak poziomowania posadzek)
- usterki instalacji w lokalu (wadliwe poprowadzenie lub niedrożność instalacji gazowej, CO i CW, wadliwe poprowadzenie instalacji elektrycznej i rozmieszczenie punktów elektrycznych niezgodne z umową z deweloperem)
- usterki dotyczące elementów konstrukcyjnych lokalu (odchylenie od pionu ścian, wadliwe wypoziomowanie balkonu czy tarasu, niedrożność instalacji wentylacyjnej/CO lub CW).

Jak przygotować się do odbioru mieszkania?



Aby właściwe dokonać odbioru mieszkania należy odpowiednio się do tego przygotować, tj. przede wszystkim, w dniu odbioru mieszkania zarezerwować sobie kilka godzin na jego dokładne oględziny i pomiary.

Na spotkanie z przedstawicielem dewelopera, z którym podpisywany będzie protokół odbioru należy także zabrać ze sobą dokładną specyfikację lokalu określoną w umowie oraz rzut graficzny mieszkania – pozwoli to na porównanie stanu faktycznego (wymiarów, rozkładu pomieszczeń oraz jakości materiałów użytych do wykończenia) ze stanem gwarantowanym przez dewelopera w umowie.

zdjecie
Fot.http://www.freedigitalphotos.net/


Czy mieszkanie musimy odebrać sami?



Do odbioru mieszkania można przystąpić samodzielnie – jako strona umowy z deweloperem, można też na odbiór mieszkania przyprowadzić osobę trzecią, która dokona faktycznego odbioru w naszym imieniu.
O ile pierwsze rozwiązanie sprawdzi się w przypadku, gdy nabywca lokalu posiada odpowiednią wiedzę budowlaną oraz doświadczenie, o tyle drugie – skorzystanie z usług firmy zewnętrznej – jest dużym ułatwieniem dla osób, które takowej wiedzy i doświadczenia nie posiadają.

Firmy oferujące usługi odbioru technicznego mieszkań nie są obecnie rzadkością na rynku, a ich szeroki wybór znaleźć można w ogłoszeniach internetowych oraz prasowych. Kwota za jaką możemy wynająć na kilka godzin fachowca jest zależna zwykle od metrażu odbieranego lokalu oraz elementów jego wykończenia i waha się w granicach około 200 – 500 zł.
Warto poszukać osób posiadających uprawnienia inspektora nadzoru oraz znających normy stosowane dla poszczególnych prac w polskim budownictwie.

Protokół odbioru mieszkania



Wszelkie stwierdzone podczas odbioru mieszkania usterki powinny znaleźć odzwierciedlenie na piśmie, w formie protokołu odbioru mieszkania. Sporządzenie protokołu przez nabywcę mieszkania oraz przedstawiciela dewelopera stanowi podstawę do ich usunięcia w terminach określonych w umowie zakupu mieszkania.

Jeśli w umowie nie zostały określone takie terminy, deweloper jest zobowiązany do usunięcia usterek niezwłocznie (zgodnie z poglądem utrwalonym w orzecznictwie sądowym oznacza to, iż wady powinny zostać usunięte „bez zbędnej zwłoki, w możliwie jak najkrótszym czasie właściwym dla danego rodzaju usterki”).

Nabywcy mieszkania przysługuje prawo odmowy odbioru lokalu, co powinno także znaleźć odzwierciedlenie w protokole odbioru poprzez adnotację ze strony nabywcy. Odmowa może mieć miejsce na przykład w przypadku wad istotnych, które uniemożliwiają korzystanie z lokalu (wady konstrukcyjne, niedrożna kanalizacja lub system wentylacyjny) lecz decyzja zależy od nabywcy. Można dokonać odbioru lokalu obciążonego usterkami, w tym istotnymi, które deweloper będzie usuwał już po przekazaniu lokalu. Odmowa odbioru lokalu zobowiązuje dewelopera do usunięcia wad przed ponownym przekazaniem lokalu nabywcy.

Po usunięciu zgłoszonych usterek deweloper wzywa do ponownego odbioru mieszkania – z tej czynności także sporządzany jest protokół. Jeżeli nie zostaną zgłoszone uwagi co do sposobu ich usunięcia lub nie ujawnią się nowe usterki, jest on podstawą do faktycznego przekazania lokalu nabywcy.

Co, jeśli usterki ujawnią się po obiorze mieszkania?



Na zasadach ogólnych, niezależnie od postanowień umowy, deweloper odpowiada z tytułu rękojmi za wady budynku, zgodnie z art. 560 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego termin ochrony z tytułu rękojmi wynosi 3 lata od daty przekazania lokalu nabywcy – dotyczy to obowiązku usunięcia wszelkich usterek lokalu ujawnionych w okresie obowiązywania rękojmi, po dokonaniu odbioru lokalu. Wezwanie dewelopera do usunięcia usterek w trybie rękojmi powinno zostać skierowane do niego pisemnie, z potwierdzeniem odbioru.

red. Wojciech Falski
Data publikacji: 04.03.2013

Zobacz wcześniejsze aktualności

Z czego wykonać blat kuchenny?

Z czego wykonać blat kuchenny?

Blat kuchenny powinien cechować się trwałością, funkcjonalnością, ale również estetycznym wyglądem. Dostępnych jest wiel...

Warto przeczytać

Zobacz również